Search
Close this search box.

کسب و کار در ترکیه

کسب و کار در ترکیه

آخرین مطالب خواندنی

ایجاد کسب و کار در ترکیه یکی از جمله راه‌های مهاجرت به ترکیه شناخته می‌شود که افراد متخصص و ماهر به آن توجه دارند. علاوه بر آن یافتن شغل در این کشور هم می‌تواند منجر به شهروندن شدن شود و مهاجران را به آرزویشان نزدیک‌تر کند. در ادامه همراه ما باشید و اطلاعات جالبی کسب کنید.

چرا ترکیه را برای سرمایه‌گذاری در کسب و کار انتخاب کنیم؟

ترکیه از نظر اقتصادی جایگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد، به طوری که در سال 2015 یکی از 20 کشور برتر در زمینه تولیدات صنعتی محسوب می‌شد. همین موضوع باعث شد تا امروزه نیز شرایط کسب و کار در این کشور خوب باشد و سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت خود بکشاند. صنعت نساجی، گردشگری، تولید شیشه، فولاد و پوشاک نیز از دیگر صنایع درآمدزا ترکیه شمرده می‌شوند که به نقاط قوت اقتصاد این کشور افزوده‌اند. علاوه بر آن ساخت و ساز مسکن نیز در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است که سبب رشد مهاجرت به ترکیه شده است.

کسب و کار در ترکیه

چه کسب و کارهایی در ترکیه موفق‌ترند؟

تنوع کسب و کار در این کشور باعث شده تا افراد بتوانند هر حوزه‌ای که به آن علاقه‌مندند را انتخاب کنند. صنعت گردشگری یکی از همین حوزه‌های پرطرفدار است و امروزه شاهد حضور ایرانیان زیادی به عنوان راهنمای تور، صاحب رستوران و مکان اقامتی در این کشور هستیم. همچنین در شهرهای بزرگ ترکیه ایرانیان زیادی را می‌بینیم که به کافه‌داری مشغول‌اند و به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند. تجارت پوشاک و لوازم آرایشی، مشاور املاک و آشپزی نیز از دیگر حوزه‌هایی است که امکان موفقیت در آن‌ها بسیار بالاست. به نحوی که افراد زیادی با راه اندازی آشپزخانه و رستوران‌های خانگی به عرضه غذاهای نه چندان گران می‌پردازند و فروش خوبی دارند. به دلیل ساخت و ساز بسیار هم مهاجران بسیاری به عنوان مشاور املاک در ترکیه به کسب و کار مشغول‌اند و متقاضیان خرید مسکن را راهنمایی می‌کنند.

کسب و کار با سرمایه کم در ترکیه

اگر به فکر ایجاد کسب و کار ارزان در ترکیه هستید، باید به طور دقیق شرایط موجود مثل سیاست‌گذاری‌های دولت، سرمایه، تخصص لازم و غیره را بسنجید. یکی از راحت‌ترین کسب و کارها در ترکیه، ایجاد غذاسرای خانگی است. اگر به آشپزی علاقه دارید، تنها کافیست با کرایه کردن مغازه‌ای نه چندان بزرگ به عرضه غذاهای ساده بپردازید و مشتریان را خوشحال کنید. کرایه دادن محل اقامت به مسافران، مغازه‌داری، راهنمای گردشگری، رانندگی، فروش محصولات دست‌ساز و آرایشگری از دیگر کارهایی است که با سرمایه کم می‌توان در ترکیه انجام داد.

شرایط راه اندازی کسب و کار در ترکیه

برای شروع کسب و کار در ترکیه نیازمند اخذ مجوز کار هستید. به این معنا که بایستی از کارفرمای خود دعوتنامه شغلی دریافت کرده و همچنین مجوز کار از اداره امور مهاجرت را دریافت نمایید. لازم است بدانید که مهاجران باید اجازه کار مدت‌دار و یا دائم را اخذ کنند که هرکدام شرایط خاص خود را دارد. اجازه کار مدت‌دار به فرد اجازه می‌دهد که به مدت یک سال برای کار در حرفه‌ای خاص در ترکیه بماند و بعد از آن می‌تواند به مدت چند سال درخواست تمدید کند. در صورتی که یک تبعه خارجی به مدت 8 سال مداوم در ترکیه ماند، می‌تواند جهت دریافت اجازه کار دائم اقدام کند. پس از آن از تمام حقوق شهروندی برخوردار خواهید بود.

کسب و کار در ترکیه

مراحل اخذ اجازه کار

– ارسال آنلاین درخواست به وزارت امور اجتماعی
– بعد از یک هفته از گذشت درخواست انلاین باید تمام مدارک به وزارت کار تحویل داده شود.
– بررسی مدارک توسط وزارت کار ترکیه
– نتیجه به دو صورت آنلاین و کتبی تحویل فرد می‌شود.
– اتباع خارجی باید ظرف 30 روز از گرفتن مجوز، درخواست خود را ارائه کنند.

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت نیز یکی دیگر از انواع کسب و کار در ترکیه شناخته می‌شود که منجر به اخذ اقامت در این کشور خواهد بود. شرکت می‌تواند چند منظوره (خدماتی، بازرگانی، تولیدی و غیره ) باشد و اجباری به انتقال پول به ترکیه وجود ندارد. همچنین لازم است تا قبل در ترکیه افتتاح حساب کرده و شرحی از وظایف شرکت خود را به مقامات اعلام کنید. در صورت اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت به راحتی می‌توانید ویزای کشورهای اروپایی را دریافت کنید، همچنین تمام شرکا می‌توانند ایرانی باشند.

کسب و کار در ترکیه

مدارک لازم برای شروع کسب و کار در ترکیه

برای اخذ مجوز کسب و کار جدید در ترکیه داشتن پاسپورت معتبر، مدارک شناسایی ترجمه شده متقاضی و خانواده، داشتن کارت اقامت، فرم درخواست اجازه کار، آخرین مدرک تحصیلی در صورت لزوم، ارائه نسخه قرارداد، داشتن گواهینامه مهارت در صورت لزوم، بیمه و چهار قطعه عکس از جمله اصلی‌ترین مدارکی است که باید به اداره مهاجرت ارائه کنید.
چند نکته مهم را به خاطر داشته باشید:
– معمولا پروسه بررسی مدارک، دریافت اقامت و اخذ ویزای کسب و کار در ترکیه 90 روز طول می‌کشد.
– مجوز اولیه به صورت 1 سال قابل تمدید است.
– برای راه‌اندازی هر نوع کاری باید به عنوان شرکت آن را ثبت کنید.
– مالیات در ترکیه فقط براساس درامد سنجیده می‌شود و در صورتی که هیچ سودی نداشته باشید، نیازی نیست مالیات پرداخت کنید.
– از راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی در ترکیه غافل نباشید.

کلام آخر

راه اندازی کسب و کار در ترکیه به عنوان یک راه امن برای اخذ اقامت می‌تواند شما را به رویایتان نزدیک‌تر کند. ولی به خاطر داشته باشید که در این مسیر گول سودجویان را نخورید و از دفاتر امور مهاجرتی معتبر کمک بگیرید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *