Search
Close this search box.

واردات و صادرات در ترکیه

واردات_و_صادرات_در_ترکیه

آخرین مطالب خواندنی

در مطالب پیشین به موقیعت استراتژیک ترکیه در منطقه اشاره شد. این که ترکیه نقطه اتصال آسیا به اروپا است. از این رو ترکیه یکی از مهم ترین شریک های تجاری (در واردات و صادرات) برای کشورهای هر دو قاره به حساب می آید. برای متقاضیان مهاجرت به ترکیه آگاهی از اطلاعاتی همچون اقلام وارداتی و صادراتی در این کشور اهمیت به سزایی در برنامه مهاجرتی شان دارد.

قوانین تجارت در ترکیه

دولت ترکیه به دلیل مشکلات و تنگنای اقتصادی در دهه های اخیر، با به کارگیری برنامه های مشخص تصمیم به ترمیم و شکوفایی اقتصاد گرفت. یکی از برنامه و سیاست های در نظر گرفته شده توسط دولت ترکیه برای پیشرفت اقتصادی: گسترش میزان صادرات بود. و شروع به کاهش و تنظیم چارچوب و قوانین موجود در بخش های کنترل ارز، واردات و سایر جنبه های تجاری کرد. همچنین در کنار سیاست و تصمیمات جدید اتخاذ شده شروع به حمایت بیشتر از تولیدکنندگان داخلی نمود.

دولت ترکیه، در سال های اخیر به مرور، سعی بر این داشته که از حجم واردات به داخل کشورش بکاهد و در عوض به حجم صادرات محصولات و خدمات قابل عرضه بیفزاید.

کشور ترکیه سالانه، حدود 177 میلیارد دلار کالا صادر می کند. در حال حاضر در رتبه 29 اقتصاد صادراتی جهان قرار دارد. بین سال های 2013 و 2018، ترکیه 14.5 میلیارد دلار موفق به افزایش صادرات خود گردید.

761 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی تخمین زده شده است.

از مهم ترین و تاثیرگزارترین شریک های تجاری ترکیه، می توان کشور آمریکا را نام برد. در سال 2019، نزدیک به 27 میلیارد دلار مبلغ حاصل از تجارت بین این دو کشور محاسبه شده است. کشور آمریکا در بخش های موسسه های تولیدی و تجارت های عمده و سپرده گذاری، سرمایه گذاری مستقیم انجام داده است.

علاوه بر کالا، صادرات خدمات از مبدا آمریکا به مقصد ترکیه حدود 4 میلیارد دلار محاسبه شده است. خدمات اشاره شده شامل سفر و خدمات تعمیر و نگهداری است.

محصولات کشاورزی مانند پنبه، دانه های تقطیر شده، خوراک و علوفه قسمتی از محصولاتی هستند که از آمریکا به ترکیه وارد می شوند.

واردات_و_صادرات_در_ترکیه

کالاهای صادراتی در ترکیه

نفت خام

نفت تصفیه شده

میله های آهن خام

آهن و فولاد

هواپیما

طلا

پنبه

آهن نورد گرم

قطعات خودرو

کامیون

جواهر

لباس زنانه

اتومبیل

روغن های گیاهی

تنباکو

کشور های اصلی که مقصد کالاهای صادراتی ترکیه هستند عبارتند از: انگلیس، آمریکا، آلمان، ایتالیا، عراق، اسپانیا، فرانسه، نیوزلند، روسیه و …

کالاهای وارداتی در ترکیه

نفت تصفیه شده

طلا

قراضه آهن

گاز نفتی

بریکت زغال سنگ

ماشین

پلیمرهای پروپیلن

دارو

کشورهایی که ترکیه از آن ها کالاهای مورد نیازش را وارد می کند عبارتند از:

روسیه، آلمان، چین، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، هند، کره جنوبی، اسپانیا و …

واردات_و_صادرات_در_ترکیه

قوانین گمرک در ترکیه

برای واردات کالا به ترکیه، در گمرک باید یک سری مدارک و مجوز توسط شرکت واردکننده ارائه شود. مانند:

– مجوز ورود به ترکیه که توسط کشور صادر کننده، صادر شده باید همراه کالاهای وارداتی باشد.

– مجوز واردات شرکت مستقر در ترکیه برای محصولاتی که به داخل کشور وارد می کند.

– گواهی بیمه

– لیست سفارش یا فاکتور خرید

 

واردات دارو و محصولات آرایشی بهداشتی باید ثبت شود. مواد خوراکی باید دارای پروانه و گواهی بهداشت و سلامت باشند. برای وارد کردن الکل باید مجوزی توسط سازمان TAPDK صادر شود. مجوز واردات محصولاتی که باعث آسیب به حیط زیست می شوند را باید سازمان محیط زیست صادر کند. مواد شیمیایی، زغال سنگ سخت، نفت، جیوه و … از این دسته هستند. واردات اشیا قیمتی مانند سنگ های با ارزش چندان آسان نبوده و باید از سوی بانک مرکزی مجوز مربوطه صادر گردد.

در رابطه با بحث صادرات کالا از ترکیه به اقصی نقاط جهان، مجوز و مدارکی که باید ارائه شود مشابه مدارک مورد نیاز برای واردات است. همچنین شرکتی که از ترکیه به کشور مقصد کالا صادر می کند باید دارای مجوزی باشد که در گمرک کشور مقصد نیز معتبر باشد.

سرمایه گذاری که می توانید در ترکیه به منظور کسب اقامت انجام دهید، تاسیس شرکتی برای واردات و صادرات در ترکیه است. برای این کار ابتدا باید شماره مالیاتی دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه می توانید با مشاوران مجرب شرکت وست از طریق تماس با ما، تماس گرفته و شرایط خود را بررسی کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید