Search
Close this search box.

نحوه دریافت مالیات در ترکیه چگونه است؟

مالیات_در_ترکیه

آخرین مطالب خواندنی

ترکیه مقصد جذابی برای سرمایه گذاران خارجی است که به افتتاح شرکت در کشورهایی با مالیات شرکتی کم علاقه دارند. نرخ های مالیات در بین کشورهای OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) رقابتی ترین هستند.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که قصد مهاجرت از طریق ثبت شرکت در ترکیه را دارید با ما تا آخر مطلب همراهباشید.

مالیات در ترکیه چگونه اعمال می شود؟

سیستم مالیات ترکیه براساس اقامت است. همین اصل در مورد اشخاص حقیقی و شرکت ها اعمال می شود. در حالی که اشخاص حقیقی باید در ترکیه زندگی کنند تا مشمول مالیات شوند. افراد غیرمقیم فقط توسط درآمد محلی در ترکیه مشمول مالیات می شوند.

انواع مالیات در ترکیه

مالیات بر درآمد در ترکیه

مهم ترین مالیاتی است که در ترکیه اعمال می شود. به طور تدریجی بر اساس کل درآمد یک فرد اعمال می شود و بین 15 تا 35 درصد است. نرخ های زیر از درآمد اشتغال در ترکیه اعمال می شود:

  1. 15٪ با درآمد 18000 لیر ترکیه
  2. 20٪ درآمد در بازه زمانی 18001 TRY تا 40000 لیر ترکیه
  3. 27٪ درآمد در بازه زمانی بین 40،001 لیر ترکیه تا 148،000 لیر ترکیه
  4. 35٪ برای درآمد بالاتر از 148،000 لیر ترکیه

مالیات شرکت ها در ترکیه

قانون مالیات شرکت ها از ترکیه با استانداردهای بین المللی سازگار است. این موضوع برای کارآفرینان خارجی که می خواهند در این کشور سرمایه گذاری کنند بسیار مهم است. توسعه صنعت و خدمات در سال های اخیر بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرده است، سیستم مالیاتی موضوع بسیار مهمی برای کارآفرینان خارجی است. یکی از مهمترین قسمت ها برای بازرگانان مالیات بر درآمد شرکت ها است که 22٪ بر روی سود مشاغل محاسبه می شود. انواع دیگر برای کارآفرینان 15٪ سود سهام و 0٪ سود اسکناس خزانه ، اوراق خزانه و سایر انواع اوراق و اسکناس است

 

مالیات_در_ترکیه

مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه

ارزش افزوده مهم ترین مالیات غیر مستقیم در ترکیه است. نرخ آن بین 1٪ و 18٪ متفاوت است. 18٪  نرخ استاندارد است. همچنین دولت ترکیه تخفیف و معافیت مالیاتی را در نظر گرفته است. معاملات انجام شده توسط بانک ها و شرکت های بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. در این موارد، پرداخت مالیات معاملات بانکی و بیمه ای که بر روی درآمد محاسبه می شود، اجباری است. برای معاملات ارزی هیچ مالیاتی وجود ندارد.

سایر معافیت ها در بخش ارزش افزوده برای معاملات و فعالیت های خاص در دسترس است مانند: صادرات، اکتشاف نفت، حمل و نقل بین المللی، کمک هزینه تحقیق و توسعه و …

 مالیات مستقیم و غیرمستقیم

ترکیه دارای یک سیستم مالیات مستقیم و غیرمستقیم است. و هر دو آن ها مشابه سایر سیستم های اروپا هستند. در صورت انتخاب ترکیه برای سرمایه گذاری، کارآفرینان خارجی باید نرخی را که می تواند فرصت های تجاری زیادی برای آن ها به همراه داشته باشد، بدانند.

سیستم مالیات مستقیم در ترکیه شامل مالیات بر درآمد و شرکت ها است.

میزان این نوع با توجه به درآمد اشخاص حقیقی محاسبه می شود که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سود حاصل از مشاغل مختلف از جمله کشاورزی

  • دستمزد

  • خدمات ارائه شده به افراد دیگر

  • اجاره املاک

  • سرمایه گذاری ها

مالیات_در_ترکیه

درآمد تجاری چیست؟

درآمدی که از هر نوع فعالیت تجاری و صنعتی در ترکیه یا از طریق نماینده دائمی در ترکیه به دست می آید.

درآمد کشاورزی چیست؟

درآمد حاصل از کشاورزی و محصولات حاصل شده در ترکیه است.

درآمد اشتغال چیست؟

حقوق و دستمزد به معنای پول و کالایی است که به عنوان غرامت به کارمندان در ارتباط با یک محل خاص شغلی و همچنین مزایایی که به آنها ارائه می شود تعلق می گیرد.

درآمد خود اشتغالی چیست؟

درآمد خود اشتغالی شامل خدماتی است که توسط شخصی ارائه می شود که شرایط زیر را داشته باشد:

به نمایندگی از خودشان به نام خودشان کار می کنند.

از دانش حرفه ای خود استفاده می کنند.

بدون وابستگی به کارفرما کار می کنند.

اگر منافع حاصل از فعالیت های خوداشتغالی انجام شده در ترکیه باشد یا فعالیت های خود اشتغالی در ترکیه ارزیابی شود برای افراد غیر مقیم مشمول مالیات می شود.

درآمد حاصل از املاک غیر منقول – درآمد حاصل از اجاره دارایی های غیرمنقول و حق امتیاز برای حق ثبت اختراع و حقوق مشمول مالیات نگهداری با نرخ 20٪ است.

مالیات بر سود سرمایه در ترکیه چقدر است؟

سود سرمایه یک شرکت در ترکیه از هر نوع درآمد دریافت می شود. بدین معنی که مالیات شرکت با نرخ 22٪ قابل اجرا است. همچنین 75٪ سود سرمایه حاصل از فروش سهام یک شرکت تابعه در ترکیه معاف است. معافیت از مالیات تا 50٪ در مورد فروش املاک غیر منقول در ترکیه در صورت حداقل دو سال نگهداری اعمال می شود.

 

می توانید از طریق فرم آنلاین یا شماره های موجود در تماس با ما با کارشناسان ما در تماس باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید