Search
Close this search box.

آشنایی با استان های ترکیه

استان_های_ترکیه

آخرین مطالب خواندنی

کشور ترکیه از 81 استان تشکیل شده است. مرکز هر استان با خود استان هم نام است. البته استثنا نیز وجود دارد. به طور مثال، آداپازاری مرکز استان ساکاریا است. آنتالیا مرکز استان هاتای است. میتزمیت مرکز استان کوکالی است. از جانب دولت در هر استان یک استاندار مشخص می شود و امور استان را به دست می گیرد. در ترکیه معمولا هر استان به دلایل مختلفی مانند: فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم و… از استان دیگر متمایز است و هر استان دارای اقلیم خاص خود است. و بسیاری از استان های ترکیه شهرت جهانی دارند. در مطالب پیشین به موقعیت حساس ترکیه اشاره کرده ایم. ترکیه توسط دریاهای مرمره، سیاه، مدیترانه و اژه محصور شده است.

در قسمت مرکزی، شرقی، جنوب شرقی و سواحل شمالی دریای سیاه شهر های وان، الازیگ، ارزروم، آنکارا، قونیه، کایسری، گازیانتپ، ماردین، سانلیورفا، ترابزون، ریزه و آماسیا قرار دارند.

در قسمت شمال شرقی دریای مرمره شهر های بورسا و استانبول واقع شده اند. در حوالی دریای اژه و مدیترانه شهرهای آنتالیا، موگلا، آیدین و ازمیر هستند.

جهت مهاجرت به ترکیه آشنایی بیشتر با این کشور و استان های این کشور قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

استان_های_ترکیه

لیست استان های ترکیه

استان آنتالیا

آنتالیا از شهرهای توریستی و معروف ترکیه است. از دیگر ویژگی های این شهر فروش و اجاره ملک است. بسیاری از علاقه مندان به دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه از طریق اجاره یا خرید ملک ساکن آنتالیا می شوند. به دلیل وجود باغ های میوه به پایتخت مرکبات نیز معروف است. شهرهای آلانیا، سیده، بلک، کمر، کالکان و کاس از شهرهای آنتالیا هستند.

استان موغله

شهرهای فتحیه، مارماریس و شبه جزیره بدروم در استان موگلا هستند. که همه از نقاط مهم گردشگری محسوب می شوند. این استان دارای بخش های تاریخی و بناهای تاریخی زیبایی است که سالانه باعث جذب گردشگر می شود.  مانند دره پروانه، تنگه ساکلیکنت و تالاب آبی.

استان آیدین

استان آیدین با دارا بودن قسمتی از سواحل غربی کوش آداسی از دیگر شهرهای توریستی با جاذبه های تاریخی است. پاموکاله و ویرانه های هیراپولیس از بناهای تاریخی این شهر است.

استان ازمیر

شهر ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه است. این شهر پیشینه تاریخی دارد که در کتاب مقدس ذکر شده است. کلیساهای سنت جان و خانه مریم مقدس نیز در همین شهر قرار دارند.

استان استانبول، پادشاه ترکیه

علی رغم اینکه شهر بزرگ استانبول پایتخت این کشور نیست. اما در بسیاری از زمینه ها  همچون: تجارت، گردشگری، اقتصاد، غذا، هنر و … با شهرهای بزرگ جهان رقابت می کند. از جاذبه های این شهر می توان به کاخ توپکاپی ، مسجد آبی و ایاصوفیه در منطقه سلطان احمد اشاره کرد.

استان بورسا

بسیاری از بناهای تاریخی موجود در شهر بورسا که امروزه نیز پابرجا هستند، در مجموعه میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. بورسا از شهرهای مناسب برای علاقه مندان به ورزش های زمستانی، اسکی است.

استان ماردین

استان ماردین جنوب شرقی ترکیه است. خیابان های سنگفرش باریک و سنگی دارای خانه های قدیمی با بینشی عمیق در تاریخ هزاران ساله است. همچنین در حاشیه مناظر خارق العاده دشت های بین النهرین باستان قرار دارد. در غذاهای محلی این منطقه شاهد تاثیرهای عثمانی، عربی و کردی هستیم.

استان سانلیورفا

در حالی که منطقه ازمیر به واسطه تاریخ مسیحی خود جلب توجه می کند. سانلیورفا، به عنوان زادگاه ابراهیم شناخته می شود. و اما از دیگر جاذبه های این شهر مکانی است که افسانه ها می گویند، نمرود ابراهیم را در آتش انداخت.

استان گازیانتپ

شهرت این شهر به باقلواها و پسته هایش است. آب و هوا گازیانتپ برای پرورش درخت های پسته بسیار مناسب است.

استان ترابزون

در قسمت شمال شرقی ترکیه استان ترابزون قرار دارد. دریاچه اوزونگول و چشمه های آبگرم فلات آیدر از جاذبه های استان ترابزون است. این شهر برای گذران تعطیلات و خرید ملک نیز گزینه خوبی است. از محصولات و تولیدات مهم این شهر فندق است.

استان ریزه

آب و هوای استان ریزه بسیار مناسب برای پرورش چای است و از سرسبز ترین استان های ترکیه است.

استان نوشیره

منطقه مرکزی آناتولی، محل کاپادوکیا، یکی از بهترین مناطق گردشگری ترکیه است. هر ساله میلیون ها نفر برای شرکت در یک بالن سواری و کاوش در کلیساهای غار های باستانی و شهرهای زیرزمینی به این منطقه می روند.

در مطلب پیش رو با یک سری از استان های ترکیه آشنا شدید. جهت مهاجرت به ترکیه یا آشنایی با برخی ایده های کوچک تجاری در ترکیه می توانید از طریق تماس با ما با مشاوران مجموعه وست در تماس باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید